کتابخانه های مساجد کانون فرهنگی هنری شهدا مسجد حیدر زرقان - تفسير سوره كهف(جلسه دوم روز چهار شنبه 1390/12/10)
صفحه نخست | لیست مطالب | آرشیو مطالب | پروفایل مدیر | ارتباط با ما

بسم الله الرحمن الرحيم

طي توافق اعضاي كانون فناوري اطلاعات زرقان، هر چهارشنبه با حضور اعضاي اصلي بخش خواهران اين كانون، جلسه تفسير قرآن برگذار ميشود كه  هر هفته خلاصه اي از مطالب بيان شده در جلسه بر روي وبلاگ قرار مي گيرد.

 

جلسه دوم

روز چهار شنبه 10 / 12 / 1390

تفسير سوره كهف


آیات 3 و 4 و 5

ماكِثينَ فيهِ اَبَداً (3) وَ يُنْذِرَ الَّذينَ قالُوا اتَّخَذَ اللَّهُ وَلَداً (4) مالَهُمْ بِهِ مِنْ عِلْمٍ وَ لا لِابائِهِمْ‏ كَبُرَتْ كَلِمَةً تَخْرُجُ مِنْ اَفْواهِهِمْ‏ اِنْ يَقُولُونَ اِلاَّ كَذِباً (5)

1- نعماتی که خداوند به انسانها میدهد دارای دو ویژگی اساسی هستند:

الف) کیفیت: از لحاظ کیفیت این نعمات بهترین کیفیت را دارا هستند كه واژه حسن اين معنا را بيان مي‌كند (ان لهم اجرا حسنا).

ب) دوام و بقا: نعمتی که پروردگار به انسانها میدهد بادوام و جاودانه است (ماكِثينَ فيهِ اَبَداً).(نور)

2. اجری که خداوند به اعمال بندگان میدهد به اعمالی تعلق می گیرد که دوام و استمرار داشته باشد يعني كساني كه پيوسته عمل صالح انجام مي‌دهند (الذين يعملون الصالحات).(نمونه،نور)

3. تفاسیر مختلف سه گروه را به خداوند داشتن فرزند را نسبت میدهند ، معرفي مي‌كند : یهود، مسیحيان و مشرکان.(نمونه، الميزان و...)

4. نكته قابل توجه آنكه بجز اين سه گروه ، اقوام واديان ونحله‌هاي مختلفي در اقصي نقاط جهان ، مانند هند ، يونان ، روم ، آمريكاي جنوبي و... به فرزند داشتن خداوند معتقد بوده‌اند.

5. چرا برخي بايد خداوند را داراي فرزند بدانند:

الف) فاصله گرفتن ويا دور بودن از وحی. گروه‌هايي همچون يهود ونصاري با فاصله گرفتن از منابع اصيل وحياني وديگران كه اساسا بر طريق نادرستي قرار داشتند ، از اين نعمت بزرگ خود را محروم كرده بودند ودر نتيجه از افكار درست وآرا صحيح در مورد خداوند به دور بودند و نسبت‌هاي ناروايي به او مي‌دانند.

ب) از آنجا که انسانها از لحاظ قدرت تفکر و پرورش فکری به حدی نرسیده بودندکه بتوانند مسائل ماورای طبیعی را درک کنند لذا صفات انسانی از قبیل زاده شدن و زاییدن و بسیاری دیگر که داراي جنبه‌هايي از نقص است را به پروردگار بي‌نياز نسبت میدادند و به همین دلیل او را دارای فرزند میدانستند.

ج) بسياري از جوامع با افكار وانديشه‌هاي نادرست صفات نادرستي را براي خداوند تصور مي‌كردند واين صفات نادرست رفته رفته باعث پديد آمدن افكاري ثانويه ومتبوع آن افكار مي‌شد. مثلا خداوند را بسيار خشمگين ووحشت آور معرفي مي‌كردند وبا قائل شدن صفات انسانی نسبت به خداوند از ترس خود می‌کاهیدند.

6. قائل به فرزند داشتن خداوند به هيچ وجه جايز نيست. چه همچون نصاري كه واقعا براي خداوند فرزند مي‌پنداشتند و چه همانند يهود كه براي اداي احترام وتكريم عزير او فرزند خدا مي‌گفته‌اند.(الميزان)

7. خداوند کسانی را که به فرزند داشتن خداوند اعتقاد دارند به دو چيز متهم میکند:

الف) نداشتن علم و آگاهی: گفتار آنها از روی جهل و نادانی است و بر اساس یقین و دانش نیست (مالَهُمْ بِهِ مِنْ عِلْمٍ).

ب) دروغ گفتن : گفتار آنها بر اساس دروغ وبي پايه است(اِنْ يَقُولُونَ اِلاَّ كَذِباً).(نمونه)

8. فرزند داشتن خداوند ريشه در افكاري قديمي دارد و زاده افكار مردم همان زمان نيست. چنانكه پدران ايشان هم چنين مي‌پنداشته‌اند(مالَهُمْ بِهِ مِنْ عِلْمٍ وَ لا لِابائِهِمْ‏).


به روایت لینک:
*توجه : درج لینک های گوناگون به منزله تایید محتوای آنها نمی باشد!
تمامی حقوق مادی و معنوی این مجموعه برای صاحب اثر محفوظ می باشد!
کپی برداری از مطالب ، تنها با ذکر نام و لینک منبع مجاز می باشد.
سلام، ﺷﻬﻴﺪ